نفس  ارز و سکه به شماره افتاد



صبح ساحل، اقتصادی _ در حالی که بازار طلا و ارز از ابتدای امسال تاکنون روزهای متلاطمی را طی می کند و پیش بینی ها ی کارشناسان اقتصادی مبنی بر افزایش قیمت طلا و ارز در سال 92 غلط از آب در آمد بر اساس اعلام طلا فروشان و صرافان نرخ طلا و ارز به ویژه طلا این روزها بیشترین کاهش را داشته است نفسهای طلا و ارز  به شماره افتاده است.

در حالی که بیشتر مردم بر اساس روند افزایشی که سکه طی سال 91 داشت بیشتر سرمایه یشان را صرف خرید  طلا و سکه کرده  بودند و همچنین دلالان که در این بین با خرید سکه 670 تومانی و فروش بالای یک میلیون و 300 هزار تومان سود هنگفتی به دست آورده  بودند به یکباره با این کاهش قیمت شوکه شده اند و منتظر اند که ببیند بازار در روزهای آینده برایشان چه خواهد رقم زد.

گفتنی است با سقوط قیمت جهانی طلا و همچنین کاهش قیمت دلار، قیمت سکه روند نزولی به خود گرفت و در لحظه تنظیم این گزارش به یک میلیون و 299 هزار تومان رسید، قیمت جهانی طلا در آخرین معاملات روز گذشته به 1448 دلار و 10 سنت در هر اونس رسید که نسبت به روز قبل آن، کاهش 10درصدی داشته است.

برخی صاحب نظران دلایل کاهش قیمت سکه در بازار داخلی را کاهش قیمت جهانی طلا می دانند و برخی نیز این موضوع را به سیاست ارتباط می دهند و حضور برخی سیاسیون برای کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری را از دلایل کاهش ارز و سکه در بازار داخلی می دانند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، تحولات سیاسی نیز در کاهش قیمت سکه مؤثر بوده است. همزمان با ساعات پایانی ثبت نام از کاندیداهای ریاست‌جمهوری، قیمت سکه نیز در بازار با کاهش مواجه شد.

جالب است بدانیم که فعالان بازار ارز، نرخ هر دلار آزاد را برای فروش 3 هزار و 500 تومان، هر یورو را 4 هزار و 660 تومان، هر پوند را 5 هزار و 410 تومان و هر درهم امارات را 960 تومان اعلام کردند.

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار صبح ساحل گفت: به دلیل اینکه بسیاری از سفته بازان در بازار ارز و طلا  دچار هیجانات کاذب شدند، ضررهای هنگفتی در اواخر سال 91 و ابتدای امسال محتمل شدند.

محمود رستمی اظهار داشت:  این موضوع موجی از بی اعتمادی را در بازار طلا و ارز به وجود آورده است. اما در طرف دیگر حتی اگر پس از انتخابات نیز شاهد افزایش قیمت ارز باشیم، با توجه به تجربه سال 91 و افزایش ارزش سهام پتروشیمی ها و صنایع ارزآور در بورس بسیاری از فعالان بازار ترجیح می دهند که در بازار سرمایه باقی بمانند.

به گفته وی اکنون بهترین کار سرمایه گذاری در بازار بورس است زیرا این بازار آینده خوبی دارد.

رستمی اضافه کرد: شاید در هفته های آینده به دلیل تنش های لفظی میان سیاسیون و یا چالش های محتمل پیش از انتخابات، بازار طلا و ارز اندکی داغ شود، اما این موضوع نیز مقطعی است.

 رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران علت اصلی کاهش قیمت طلا در بازار تهران و کشور را وجود ثبات در بازار ارز و روند رو به کاهش در بازار داخلی اعلام کرد.

احمد وفادار با اشاره به کاهش قیمت 10 تا 20 هزار تومانی طلا طی چند روز گذشته گفت: همزمان با کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی قیمت طلا در بازار داخلی نیز روند رو به کاهشی داشته است به گونه ای که قیمت ها ضمن ثبات بخشی به بازار به صورت یکنواخت و متعادل روند نزولی داشته اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران تعدیل نرخ بیکاری در آمریکا، بهبود سهام بازار بورس بین المللی، افزایش میزان سرمایه گذاری و همچنین روند صعود نرخ دلار در مقابل ارز های خارجی را مهم ترین علت کاهش قیمت طلا و به تبع آن تاثیر آن بر ارز داخلی اعلام کرد.

وفادار تصریح کرد:‌در حال حاضر قیمت دلار در ایران بین 3هزار و 500 تا 3 هزار و 530 تومان در نوسان است و علت کاهش قیمت دلار نیز در داخل ثبات در بازار ارز داخلی است.

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر بندرعباس نیز در گفت و گوی اختصای با صبح ساحل گفت: هم اکنون قیمت سکه و طلا در بازار بندرعباس با کاهش بیش از 50 هزار تومان روبه رو شده و پیش بینی می شود این روند کاهش ادامه داشته باشد.علی زرگرنیا اظهار داشت: شاید با این کاهش قیمت ها  بازار طلا رونق گذشته خود را به دست بیاورد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها